
La importància de l’accés obert a les tesis doctorals
El 3 d’octubre, el diari El Mundo ha publicat un article que porta per títol “Enseña tu tesis: por qué todos los trabajos universitarios deberían ser públicos“, on fa referència a la necessitat que el coneixement generat sigui accessible per a tothom.
Arrel de l’actual debat polític sobre la publicació i transparència dels treballs doctorals han sorgit diferències entre els defensors dels drets d’autor i els promotors de la ciència oberta, sobretot quan es tracta de recerca que ha rebut finançament públic.
En concret, l’article fa esment, entre d’altres conceptes, a les tesis en accés obert que conté (31.264) i a les que ofereix accés (més de 140.000) el repositori de Tesis Doctorals en Xarxa (TDX) que gestiona el CSUC. Explica com l’aplicació del Reial Decret 99/2011 de Doctorat que obliga (amb excepcions) a lliurar un còpia en format electrònic de la tesi i a allotjar-la en una base de dades, ha fet créixer la digitalització dels treballs doctorals de 20% el 2001 al 86% el 2014.
A més, l’article compta amb declaracions de diferents promotors i defensors de l’accés obert i la ciència pública en el món universitari, com ara Ignasi Labastida, responsable de la Unitat de Suport a la Recerca del CRAI de la UB, i de Lluís Anglada, director de Ciència Oberta al CSUC, entre d’altres.
Podeu llegir l’article complet a la pàgina del diari El Mundo.
Font i imatge de capçalera: El Mundo