El Pla S per accelerar la transició cap a l'accés obert a les revistes científiques

El Pla S per accelerar la transició cap a l’accés obert a les revistes científiques

Aquest 2019 l’accés obert passarà a ser un tema substancialment més important del que ha estat fins ara.

S’acosta el 2020, que és quan Europa va afirmar que el 100% dels articles de projectes finançats pel programa Horizon 2020 havien d’estar en accés obert i, sobretot, s’ha creat un consorci de finançadors de la recerca que han acordat el Pla S, amb l’objectiu d’accelerar la transició cap a l’accés obert.

El Pla S ha generat moltes reaccions, majoritàriament favorables, però també alguna de crítica o preventiva. El seu contingut i alguna de les reaccions les trobareu a l’article d’Isabel Bernal “Plan S: Principios, hoja de ruta y reacciones“, publicat a Enredadera, núm. 32, de desembre de 2018.

El Blog Universo Abierto ha publicat recentment l’entrada “¿Adoptará el mundo el Plan S, la propuesta radical para exigir el acceso abierto a los documentos científicos?“, que és una traducció castellana de l’article de Tania Rabesandratana per a la revista Science.

A l’Estat espanyol, el grup parlamentari Podemos ha presentat una proposició no de llei que insta al Govern a adherir-se a la coalició d’entitats finançadores que recolzen el Pla S.

Comparteix