La Biblioteca de la UOC conclou una prova pilot per a analitzar l'impacte dels articles científics en el web social

La Biblioteca de la UOC conclou una prova pilot per a analitzar l’impacte dels articles científics en el web social

L’equip de Biblioteca i Recursos d’Aprenentatge de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha dut a terme una prova pilot amb les conegudes com a altmètriques, o altmetrics, per analitzar l’impacte dels articles científics en el web social.

Les altmètriques són indicadors quantitatius que mesuren l’impacte de les publicacions a les xarxes socials i que es presenten com a mètriques alternatives o complementàries als indicadors d’impacte tradicionals, com el Factor d’impacte o les cites.

Segons Neus Milán, responsable del projecte, “totes les hipòtesis que ens havíem formulat a priori són coherents amb els resultats. Els articles que estan més ben posicionats són els d’accés obert. Té sentit perquè no tothom té accés als resultats de la recerca de pagament. A més, hem observat que els articles amb més impacte a les xarxes socials coincideixen amb els publicats a revistes ben posicionades, de quartil 1 o 2 de rànquings d’impacte com el Scimago Journal Rank o el Journal Citation Report”.

La prova pilot va recuperar dades de 268 articles d’autors de la UOC publicats entre el 2016 i 2017. A Milán l’han sorprès “els bons resultats d’alguns articles a les xarxes, en especial, aquells que tracten temes de salut. Per exemple, “Neural Basis of Video Gaming”, en què han participat investigadors de la UOC, ha tingut un impacte increïble. S’inclou en el 5% dels articles presents a Altmetric.com que reben més atenció a la xarxa a nivell mundial. Això demostra que la recerca també pot ser viral”.

Milán conclou que són indicadors que “poden ajudar a prendre decisions en la comunicació i disseminació de la ciència, la mètrica al servei de l’estratègia”.

Llegeix l’article sencer al web de la Biblioteca.

Comparteix