Els reptes de present i futur a l'educació superior del segle XXI a debat en la TSIUC'20

Els reptes de present i futur a l’educació superior del segle XXI a debat en la TSIUC’20

El 26 de novembre ha tingut lloc la 21a edició de la Trobada dels Serveis Informàtics de les Universitats de Catalunya (TSIUC) que enguany ha tractat sobre “Els reptes de present i futur a l’educació superior del segle XXI” i s’ha celebrat en format virtual.

Aquesta edició de la TSIUC ha consistit en una taula rodona dedicada a mostrar com la situació d’emergència sanitària provocada per la pandèmia de la COVID-19 ha fet que les universitats acceleressin els seus processos de transformació digital per facilitar al màxim el pas de la docència presencial a la docència a distància. Aquesta transformació ha suposat molts canvis i reptes que s’han debatut durant la jornada.

Els encarregats de l’obertura d’aquesta TSIUC’20 han estat Quim Salvi, rector de la Universitat de Girona (UdG), i Miquel Puig, director general del CSUC.

El rector de la UdG ha comentat que “aquesta trobada es fa en un escenari desconegut, però també amb l’experiència acumulada d’aquests darrers mesos. És un repte, però hem adaptat la nostra manera de fer a partir de la dificultat. Hem de viure pendents i aprendre amb els altres, ja que aquesta és una docència compartida, en xarxa. El repte és ineludible, crític i determinant. Ajudeu-nos a modernitzar les universitats”.

D’altra banda, el director general del CSUC ha remarcat que “mai hem tingut tants inscrits en una TSIUC. Probablement això és conseqüència del format, que facilita la participació, i també pel lema, que està molt relacionat amb el format: els reptes que afronta la docència en aquest segle XXI telemàtic”.

Josep M. Vilalta, Miquel Puig i Quim Salvi

A continuació, s’ha iniciat la taula rodona, moderada per Josep M. Vilalta, secretari executiu de l’ACUP, que ha comptat amb la participació de Cristina Gelpí, vicerectora per a projectes per a la docència de la Universitat Pompeu Fabra; Pepus Daunis, vicerector de Qualitat i Transparència de la UdG; Jordi Duch, adjunt de les TIC de la Rectora a la Universitat Rovira i Virgili; Richard Samson, director de la Unitat de Docència Universitària i Tecnologia Educativa de la Universitat de Vic- Universitat Central de Catalunya, i Carles Sigalés, vicerector de Docència i Aprenentatge de la Universitat Oberta de Catalunya, i Jordi Riera, catedràtic d’Educació de la Universitat Ramon Llull.

Al debat d’aquesta taula rodona, els diferents representants de les universitats han expressat idees, com ara que “totes les universitats han fet la reflexió de la transformació digital dels centres. La COVID ens ha ensenyat a accelerar el procés, a passar d’una docència de talla única a una docència en línia, i de valorar l’oportunitat que tenen les universitats per fer evolucionar el sistema educatiu”.

Sobre aquest canvi cap a la digitalització s’ha comentat que “s’ha fet un salt però no ha estat només tasca única dels serveis informàtics, ha estat el resultat d’una suma d’esforços: suport docent, professorat, alumnat, administració i serveis… Aquesta transformació digital ens permet ara considerar altres aspectes: metodologies d’ensenyament, avaluació, treball corporatiu, sistemes de gestió de l’aprenentatge… És un pas que va molt més enllà, però tenim les eines i estem preparats”.

Un dels aspectes que més s’ha remarcat al debat ha estat “la idea de col·laboració dins el sistema, i que la tecnologia no es pot deslligar de la infraestructura de les universitats”. “Haurem de treballar en equip. Ens preguntarem quin percentatge de classes presencials malgastàvem i quin podem aprofitar per enriquir l’experiència de l’alumne i la seva personalització” ha estat un altre dels punts que s’han fet notar.

Participants de la taula rodona

A la cloenda, Josep Joan Moreso, president d’AQU Catalunya, ha mostrat els resultats d’una enquesta realitzada a estudiants universitaris catalans, que tracta sobre la percepció i el funcionament dels serveis TIC a les universitats.

Per a Moreso, “és preocupant que els estudiants sentin que la seva formació en informàtica està per sota d’allò que consideren que serà útil per al seu futur laboral. Consideren que el mercat de treball demana una major competència en informàtica de la que han rebut”. També ha parlat sobre com els estudis TIC es projecten cap al futur, i ha esmentat que “el 60% de la docència ara mateix es rep com a metodologia tradicional, i l’evolució del sector TIC permetrà que això canviï, ja que és un sector amb altes expectatives de creixement”. Per acabar, Moreso ha expressat que “els reptes que tenim són tecnològics, però son transversals i afecten a tots els camps”.

La TSIUC’20 ha estat possible gràcies a la feina duta a terme pel seu comitè de programa, format per Manel Lozano (UPF), Dídac López (UdG), Cristina Ripoll (URL), Caterina Parals, Xavier Peiró i Gorka Roldan (CSUC); la col·laboració de la UPF, UdG, URV, UVic-UCC, UOC, URL, ACUP i AQU Catalunya.

A continuació trobareu el vídeo d’aquesta 21a edició de la TSIUC:

Comparteix