
Campanya pel dret a la lectura digital
La Federació Europea d’Associacions de Biblioteques, Informació i Documentació (EBLIDA) ha redactat el document El dret a llegir en electrònic: Una política sobre el llibre electrònic per a les biblioteques a Europa, que aposta per garantir el lliure accés a la informació, l’educació, la cultura, l’oci i els continguts. Per això, proposa que es “negociïn models de llicència equitatius” i que tots els títols de llibres electrònics que estiguin disponibles per a la venda al públic també ho han d’estar per a la seva adquisició i accés per part de les biblioteques, un cop surten al mercat i en tots els formats compatibles.
La campanya d’EBLIDA “Legalize it! The right to e- Read” pretén sensibilitzar els polítics i el públic sobre els obstacles que tenen les biblioteques en aquest nou entorn digital, incloent les condicions de venda de llibres digitals i la incertesa del marc legal que es dóna en aquesta àrea. EBLIDA demana a la Comissió Europea que estableixi un marc legal per als drets d’autor que permeti a les biblioteques adquirir i prestar llibres electrònics legalment, alhora que garanteix la compensació als autors o titulars de drets d’autor.
Aquesta campanya té per objectius:
- Que les biblioteques ofereixen als usuaris accés als llibres digitals.
- Que permetin a les biblioteques públiques comprar llibres digitals a preus i en condicions raonables.
- Compensar els autors pel préstec d’aquests llibres.
- Oferir als ciutadans el lliure accés als llibres electrònics a les biblioteques públiques.
Aquesta actuació de sensibilització entorn dels professionals, els polítics i el públic en general comporta la distribució de cartells, postals… amb el lema principal “Marc legal ja! El dret a la lectura digital” en 20 idiomes, que es poden descarregar i integrar en blogs, pàgines web o imprimir. També és possible seguir aquesta campanya a Facebook i a Twitter.